میز و صندلی ناهارخوری چوبی، چطور نگهداری شوند؟

میز و صندلی ناهارخوری چوبی، یکی از شاخص‌ترین لوازم دکوراسیون داخلی خانه به شمار می‌روند اما در صورتی‌که بعد از آوردن‌شان به منزل روش‌های مراقبت از آنها را بلد نباشید؛ خیلی زود خراب می‌شوند و سرمایه‌تان هدر می‌رود.

اگر می‌خواهید این اتفاق برای شما و میز و صندلی میزناهارخوری‌تان نیافتد؛ بهتر است نکاتی که در ادامه به شما می‌گوییم را یاد بگیرید و در طول زندگی روزمره برای چوب میز و صندلی ناهارخوری‌تان به کار ببرید.

عوامل محیطی در نگهداری از میز و صندلی ناهارخوری چوبی

نقش دما و رطوبت

به طور کلی چوب در برابر رطوبت و دمای زیاد حساس است؛ از این رو قبل از خرید میز و صندلی ناهارخوری چوبی، عوامل محیطی خانه را در نظر داشته باشید.

رطوبت و دمای بالا چه خطری دارد؟

  1. مثلا اگر میز و صندلی چوبی ناهارخوری  برای مدت زیادی در معرض تابش مستقیم نور خورشید یا حرارت یک منبع گرمایشی قرار بگیرد، ممکن است ترک بردارد یا رنگ سطوح آن برود.
  2. رطوبت شدید ممکن است موجب باد کردن میز یا صندلی چوبی شود.
  3. اگر برای گرم کردن خانه از رادیاتورهای برقی یا بخاری‌های گازی و یا بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنید، باید آنها را طوری بچینید که میز و صندلی ناهارخوری چوبی مستقیماً در معرض حرارت قرار نگیرند.
  4. میز و صندلی ناهارخوری چوبی را نباید نزدیک به در یا پنجره‌ای که مرتب باز و بسته می‌شود قرار بدهید و اگرنه مرتبا دمای‌شان تغییر می‌کند و زود خراب می‌شوند.

تغییر فصل – تغییر دمای خانه

هنگامی که فصل تغییر می‌کند و ناگهان کولر یا بخاری را روشن کنید؛ چوب میز یا صندلی ترک می خورد. برای این‌که چنین اتفاقی نیافد می‌‌توانید دمای اتاق را به تدریج اضافه کنید. مثلا در ابتدای تابستان ناگهان دمای اسپیلیت را به ۱۸ درجه سانتی‌گراد نرسانید و برای تنظیم دمای مطلوب دما را آرام آرام، کم یا زیاد کنید. مثلا ظرف مدت ۱ هفته؛ هر روز دما را یک درجه بالا یا پایین ببرید.

تغییر رطوبت

چه  در زمستان هستید؛ چه در تابستان، ممکن است هوای خانه خشک باشد؛ می‌توانید با یک دستگاه بخور رطوبت استانداردی را در فضای خانه به وجود بیاورید.

بهترین دما و رطوبت برای میز و صندلی ناهارخوری چوبی

هنگام خرید میز و صندلی ناهارخوری چوبی می‌توانید بهترین راهنمایی را از فروشنده یا شرکت سازنده لوازم چوبی بگیرید تا دما و رطوبت محل زندگی خود را چطور تنظیم کنید تا کم‌ترین آسیب به لوازم چوبی‌تان برسد. این افراد چون می‌دانند متریال استفاده شده در میز و صندلی چوبی دقیقا چیست و بر حسب تجربه در طول سابقه کار خود به بهترین نتیجه درباره نگهداری میز و صندلی چوبی رسیده‌اند؛ ایده‌های خوبی برای شما دارند.

استانداردهای ما

با یک رطوبت‌سنج می‌توانید رطوبت محیط را اندازه‌ بگیرید. اگر رطوبت اتاق بین ۵۰ تا ۶۵ درصد باشد خیلی خوب است.

نقش آفتاب

هیچ‌وقت میز و صندلی ناهارخوری چوبی را  در معرض تابش مستقیم خورشید نگذارید زیرا اشعه خورشید قوی است و نه تنها رنگ چوب را عوض می‌کند بلکه باعث خشکی و ترک خوردگی چوب می‌شود.

راه حل خانه‌های آفتاب‌گیر

• اگر خانه‌تان خیلی پنجره دارد می‌توانید بیرون از پنجره، از سایه‌بان استفاده کنید.
• اگر استفاده از سایه‌بان ممکن نیست؛ می‌توانید پرده‌های ضخیمی که جلوی نور را می‌گیرند را در محل میز و صندلی ناهارخوری چوبی به کار ببرید و اجازه بدهید نور از پنجره‌های دیگر به داخل خانه بتابد.

نقش حشرات موذی و حیوانات خانگی

• حشرات موذی می‌توانند به راجتی در سنگ و چوب نفوذ کنند و در آنها حفره به وجود بیاورند.بهار و اوائل تابستان که هوا کمی گرم می‌شود؛ حشرات موذی تخم‌ریزی می‌کنند و اگر با آنها مقابله نکنید، میز و صندلی ناهارخوری‌ چوبی آسیب می‌بیند.
• راه حل
میز و صندلی ناهارخوری چوبی را تمیز نگاه دارید.
• سم‌پاشی کنید. اگر مقدار حشره زیاد باشد و نتوانید آنها را با حشره‌کش‌های معمولی از بین ببرید؛ باید از شرکت‌های سم‌پاشی کمک بخواهید.

گردگیری مناسب میز و صندلی ناهارخوری چوبی

باور کنید یا نه صندلی‌های چوبی هم علاوه بر میز، به گردگیری نیاز دارند و اگر به درستی گردزدایی نشوند چربی و ذرات ریز آلودگی هوا، به آنها می‌چسبند و دیگر به راحتی پاک نمی‌شوند.
راه حل: پایه صندلی یا سطح چوب میز را با یک پارچه نرم و تمیز پاک کنید.

نکات مهم

  • نظم در گردگیری: اگر گردگیری را به طور منظم انجام ندهید؛ ذرات ریز سطح چوب میز یا صندلی شما را خراش می‌دهند.
  • اسپری آب: اگر گرد و غبار به راحتی به پارچه نمی‌‌چسبند؛ با اسپری آب، پارچه تمیز را کمی‌ نم‌دار کنید؛ سپس آلودگی‌ها بهتر به پارچه می‌چسبند.
  • محصولات لکه‌بر: اگر آلودگی به صورت چرب است؛ می‌توانید از اسپری‌های لکه‌بر مخصوص چوب طبیعی تهیه کنید و آلودگی‌های چرب را به راحتی پاک کنید.

خراب‌کاری‌های ما روی میزناهارخوری چوبی

  • داخل گلدان این‌قدر آب می‌ریزیم که پر می‌شود یا از بغل‌هایش بیرون می‌ریزد.
  • عرق پارچ و لیوان را نمی‌گیریم.  پیش از آنکه زیر و اطرافشان را خشک کنیم روی میز چوبی می‌گذاریم.
  • ظرف چرب غذا را بدون سفره، مستقیما روی میز می‌گذاریم.
  • مراقب نوشیدنی‌مان نیستیم و با لیوان یا فنجان داخل دست‌مان، دستمان را در هوا تکان می‌دهیم و ناگهان جرعه‌ای از نوشیدنی روی میز می‌ریزد.

پاک کردن و لکه‌گیری میز و صندلی ناهارخوری چوبی

حتما برای‌تان پیش آمده که خیس ته لیوان، بشقاب یا رد زیرگلدانی میز ناهارخوری چوبی‌تان را خراب کرده باشد. برخی از این لکه‌ها به سادگی پاک می‌شوند و برخی دیگر کلا نمای میز را خراب می‌کنند.

محصولات لکه‌بر میز و صندلی ناهارخوری چوبی

  1. روغن‌های ساج: برای زدودن لکه می‌‌توانید کمی روغن ساج روی آن بمالید و بگذارید چند ساعت بماند؛ بعد آن را پاک کنید و حالا روغن جلا بزنید.
  2. روغن بزرک و تربانتین: اگر لکه سمج با روغن ساج پاک نشد؛ مخلوطی از روغن بزرک و تربانتین درست کنید و با یک تکه پنبه روی لک بمالید و اجازه دهید ۱۰-۱۲ ساعت بماند.
  3. واکس چوب: هر از گاهی می‌توانید برای تمیز کردن میز و صندلی ناهارخوری چوبی از واکس مخصوص چوب استفاده کنید. با دوپارچه کار را پیش ببرید؛ با یکی واکس را بمالید و با دیگری پرداخت کنید و واکس روی چوب را یکنواخت سازید. اگر رگه یا یک لایه ابری به وجود آمد برای زدودن آن از یک اسپری یا کرم تمیزکننده لوازم چوبی استفاده کنید.

جهت مشاهده نمونه کار های ما و سفارش میز و صندلی دلخواهتان به فروشگاه خانه ی ناب مراجعه فرمایید.

و یا با طراحان تخصصی ما تماس بگیرید. ۰۹۱۷۹۲۷۶۹۵۰

دیدگاه‌ها ۰

*
*