تفاوت ام دی اف و چوب

تفاوت ام دی اف و چوب

تفاوت ام دی اف و چوب

ام دی اف  بهتره یا چوب ؟ این سوال ، دغدغه بسیاری از مصرف کنندگان مصنوعات چوبی جهت ساخت مبلمان ، سرویس خواب یا کابینت است. مواردی مانند گسترش مصرف ام دی اف در ساخت و تولید مصنوعات چوبی ، کاهش چوب در بازار و افزایش قیمت چوب واقعی ، اهمیت حفظ محیط زیست و استفاده از موارد بازیافتی و… موجب شده این انتخاب در بازه زمانی حاضر بیش از هر زمانی اهمیت پیدا کند .

در هر صورت مقایسه ام دی اف و چوب و بررسی تفاوت ام دی اف و چوب طیف گسترده ای از ویژگی ها را شامل می‌شود که بسته به شرایط شما می‌تواند هرکدام از این دو گزینه را به بهترین جواب برای سوال فوق مبدل سازد. پس در ادامه با  ما همراه باشید تا با بررسی اجمالی این دو محصول بهترین گزینه برای شرایط خودتان را پیدا کنید.

بررسی ام دی اف

برای گرفتن نتیجه هرچه بهتر و پیدا کردن فرق ام دی اف و چوب ابتدا لازم است با تعریف ام دی اف و چوب و ویژگی های هر یک از آشنا شویم.

ام دی اف یا MDF چیست ؟

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که نام ام دی اف را نشنیده باشد. ام دی اف مخفف کلمه Medium density fibreboard یا تخته فیبر با تراکم متوسط است و مشهور ترین فرآورده چوبی محسوب می‌شود. ام دی اف را می‌توان ترکیبی از ریزتکه های چوب نرم و چوب سخت در سیمانی از رزین و موم دانست که در اثر گرما و فشار بهم پرس می‌شوند.

برای درک بهتر دانسیته یا چگالی متوسط در ام دی اف بهتر است بدانید که منظور از چگالی پایین، محصولاتی مانند نئوپان هستند و فرآورده چگالی بالا مواردی مانند HDF ( اچ دی اف ) را شامل می‌شوند.

کاربرد ام دی اف

ام دی اف خود به نحوی یک محصول مادر محسوب می‌شود که با سوار شدن انواع روکش های طبیعی و غیرطبیعی با رنگ ها و طرح های مختلف بر روی آن ترکیبات و محصولات منتوع دیگری حاصل می‌شود. از ام دی اف در ساخت انواع کابینت آشپزخانه ، کمدهای دیواری و زمینی، میز مطالعه و کتابخانه، میز نهارخوری، انواع سرویس خواب و.‌‌.. استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از ام دی اف

ام دی اف یک انتخاب اقتصادی مقرون به صرفه و نسبتا ارزان محسوب می‌شود.

میزان تنوع طرح و رنگ در ام دی اف بسیار بالاست و به دلیل روکش خور بودن آن با جستجوی مناسب تقریبا هر طرح و رنگی که لازم داشته باشید را می‌توانید پیدا کنید. برای مثال شما حتی اگر طرفدار چوب طبیعی نیز باشید به راحتی می‌توانید با یک روکش چوب طبیعی، محصول خودرا به شکل چوب طبیعی دربیاورید. در مقالهانواع روکش ام دی اف به صورت کامل به روکش‌های ام دی اف پرداختیم.

ام دی اف سطح صاف و صیقلی دارد و به همین دلیل چسباندن مواد دیگر بر آن آسان است.

ام دی اف به دلیل مواد شیمیایی استفاده شده در‌چسب آن، حشرات و موریانه هارا از خود و محل دور می‌کند.

فرم دهی و کار با پانل های ام دی اف به نسبت آسان‌تر است و جهت ساخت یک کاستوم و محصول سفارشی، استفاده از ام دی اف برای رسیدن به شکل دلخواه از طرف سازنده گزینه مناسب تری است.

در فرآیند تولید ام دی اف از چوب های بلااستفاده و بازیافتی استفاده می‌شود و برای ساخت آن هیچ درختی قطع نمی‌شود.

ورق های ام دی اف در برابر حرارت، سرما، انبساط و انقباض مقاوم ترند و به راحتی تغییر شکل نمی‌دهند.

معایب ام دی اف

مقاومت ام دی اف در برابر آب به مراتب کمتر است و اگر روکش ضد آب بر روی آن سوار نباشد به محض قرار گرفتن در مقابل آب به احتمال زیاد متورم می‌شود و اصطلاحا باد می‌کند.

مواد شیمیایی به کار‌ رفته در ام دی اف برای انسان ها و مخصوصا کودکان خطرآفرین است و مخصوصا اگر بدون روکش باشند می‌توانند برای سلامتی مضر باشند.

تعمیر کردن ام دی اف کار بسیار سخت و تقریبا نشدنی است، پس به مراقبت و توجه زیادی احتیاج دارد و در صورت شکستگی و یا ترک خوردگی تعمیر آن را هرکسی بر عهده نمی‌گیرد.

بررسی چوب طبیعی

صفحات چوب طبیعی در واقع قدیمی ترین روش استفاده از درختان هستند. چوب طبیعی همان درختان موجود در طبیعت هستند که طی فرآیند خاصی مستقیما به الوارهای چوبی تشکیل شده از چوب خالص تبدیل می‌شوند‌.

کاربرد چوب طبیعی

چوب طبیعی از دیرباز پناهگاه انسان در طبیعت بوده و این خصلت هم اکنون نیز در انسان مدرن وجود دارد. استفاده از چوب در ساخت انواع کابینت و روکش های چوبی، پارکت ها ، کف پوش، دیوارپوش و پله چوبی، مبلمان و میز، ظروف دکوری و منبت کاری بهانه ای است تا همچنان انسان حسی که از طبیعت دریافت می‌کرد را در محیط زندگی خود حفظ کند.

مزایای استفاده از چوب طبیعی

مهم ترین مزیت همان طبیعی بودن و زیبایی بی نظیر آن است که بر کسی پوشیده نیست.

مقاومت و دوام این چوب ها بسیار بالا است و به راحتی فرسوده نمی‌شوند.

صفحات چوب طبیعی از نظر بهداشتی بسیار سالم هستند و مضرات دیگر فرآورده های چوبی را ندارند.

مراقبت از آنها به نسبت آسان است

در مواردی مانند صفحات فینگر جوینت در برابر رطوبت بسیار مقاومند‌.

معایب استفاده از چوب طبیعی

محصولات چوب طبیعی تقریبا گرانترین محصولات صنایع چوبی به شمار می آیند.

محصولات چوب طبیعی در برابر حشرات بیشترین آسیب پذیری را دارند.

صفحات چوبی سرهم بندی و جدا کردن ندارند و جابجایی آنها دشوار است.

مقاومت چوب طبیعی در برابر نور خورشید به نسبت کم است و قرار گرفتن طولانی مدت آنها در برابر نور خورشید باعث تغییر رنگ آنها می‌شوند.

رنگ آمیزی مجدد این صفحات کار دشواری است و کیفیت آنها را پایین می‌آورد.

در برابر گرما و آتش به شدت آسیب پذیرند و مراقبت از آنها دشوار است.

مقایسه ام دی اف و چوب

در مقایسه ام دی اف و چوب برجسته ترین ویژگی که این دو محصول را از هم جدا می‌کند تفاوت قیمت چوب و ام دی اف است. قیمت تمام شده برای محصولات چوب طبیعی بسیار گرانتر از ابعاد مشابه از جنس ام دی اف است و این یک مزیت بزرگ برای ام دی اف محسوب می‌شود.

سطح ام دی اف بسیار صاف است و برای رنگ آمیزی و روکش کاری به شدت مناسب است؛ به گونه ای که ایجاد ظاهر همچون چوب طبیعی در ام دی اف کار بسیار راحت و پرطرفداری محسوب می‌شود.

ام دی اف به دلیل مواد شیمیایی به کار رفته در آن هرچند برای سلامتی انسان مضر است اما نسبت به حشرات مقاومت بهتری دارد. از طرفی چوب طبیعی در برابر ضربه و مخصوصا رطوبت و آب مقاوم تر است و در صورت شکاف و ترک خوردگی تعمیر آن آسان‌تر است. همچنین ام دی اف پیچ و اتصالات را به خوبی نگه نمی‌دارد و این یکی از معایب بزرگ ام دی اف محسوب می‌شود. محصولات چوب طبیعی با توجه و مراقبت کافی می‌توانند بیش از صدسال عمر کنند و کیفیت خود را در همان سطح نگه دارند.

تشخیص چوب از ام دی اف

توانایی تشخیص چوب از ام دی اف کار دشواری نیست و دانستن آن موجب می‌شود با خیال راحت تری خرید کنید و محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنید. محصولات چوبی دارای بافت خاصی هستند که از گره ها و حفره های مختلفی تشکیل شده و خط های درونی خاصی در ظاهر خود دارند در حالی که در چوب ام دی اف هیچکدام از این ناهمواری ها و حفرات وجود ندارد و سطح آن صاف است.

همچنین اگر به برش های صفحات چوب طبیعی دقت کنید علاوه بر اینکه ابعاد آنها محدود است بسته به نوع درخت تراکم های متفاوتی را شاهد خواهید بود در حالی که میزان تراکم ام دی اف بسیار مشخص و از پیش تعیین شده است.

علاوه بر این موارد برش های عرضی چوب های طبیعی حاوی دوایر نسبتا موج دار است و معمولا رگه های رنگی در آنها قابل مشاهده است. راه دیگری که می‌تواند باعث تشخیص ام دی اف از چوب شود، بررسی وزن است. چوب های طبیعی وزن بسیار بالایی دارند به طوری که همواره حمل و نقل آنها همراه با مشکلات متعدد همراه است اما ام دی اف هرچقدر هم متراکم باشد باز هم وزن سبک تری نسبت به چوب طبیعی دارد.

 

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*