انواع چوب چوب و کاربرد آن قسمت پنجم

الوار مقاوم در برابر فشار

الوار مقاوم در برابر فشار

نام انگلیسی: Pressure Treated Lumber

نوع چوب: نرم چوب/ چوب صنعتی

این الوارها معمولا از چوب کاج زرد ساخته می‌شوند که طی فرآیندهای شیمیایی آن را در برابر پوسیدگی و حشرات مقاوم می‌کنند.

معمولا ازین الوارها در ساخت ایوان‌های چوبی، پاسیوها و سایر سازه‌های فضای باز استفاده می‌شود. از آنجایی که این الوارها در برابر پوسیدگی مقاوم هستند، در بیشتر مواقع می‌توانید از تکه‌های قدیمی‌تر برای ساخت پروژه‌های جدید خود استفاده کنید.

در گذشته برای ساخت این الوارها از مواد بسیار سمی (فلزهای سنگین از جمله آرسنیک) استفاده می‌شده است، اما خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم از مواد جایگزین در تولید آن استفاده می‌شود. هرچند همواره توصیه می‌شود که از این چوب در ساخت وسایلی که دائما با پوست یا غذا در تماس هستند، استفاده نکنید.

صنوبر

درخت صنوبر  چوب درخت صنوبر

نام انگلیسی: Poplar

نام علمی: Populus

نوع چوب: سخت چوب

محل رویش: اکثر نواحی نیمکره شمالی

یکی از سخت‌چوب‌های پرطرفدار و اقتصادی می‌باشد که کاربردهای زیادی از جمله در ساخت و ساز دارد. این چوب به رنگ بسیار روشن بوده و گاها رنگ آن کاملا سفید به نظر می‌رسد. این چوب دارای طرح بافت خاص و جذابی نبوده و به همین دلیل معمولا رنگ شده یا در مواردی استفاده می‌شود که قابل رویت نباشد.

نسبت به سایر سخت‌چوب‌های، صنوبر دارای چوب بسیار نرم تری می‌باشد، این ویژگی سبب شده که کار با آن آسان، ولی مقاومت آن در برابر ضربه و فرورفتی پایین‌تر باشد.

چوب صنوبر در برابر تغیر شکل و حجم ناشی از رطوبت مقاوم می‌باشد، و از آنجایی که بافت خاص و زیبایی ندارد، در قسمت‌هایی از مبلمان که قابل مشاهده نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در ماکت سازی و کاردستی‌های چوبی نیز از آن استفاده می‌شود. این چوب در ابعاد مختلف قابل خریداری می‌باشد.

رزوود

تنه درخت رزوود  استفاده از چوب تنه درخت رزوود

نام انگلیسی: Rosewood

نام علمی: Dalbergia

نوع چوب: سخت چوب

محل رویش: نواحی استوایی

به انواع چوب های خوشبو که از درختان استوایی به دست می آیند (به ویژه از خانواده درختان dalbergia)، به رنگ قهوه‌ای تیره بوده و بافت آنها دارای رگه‌های تیره‌تر می‌باشد، رزوود گفته می‌شود. استادکاران به این چوب بسیار علاقه‌مند هستند و اکثرا از آن در ساخت انواع گیتار، پیانو و سایر آلات موسیقی استفاده می‌شود.

رزوود یک سخت‌چوب خاص و گران قیمت است و به همین دلیل آن دسته از آلات موسیقی که ازین چوب در ساخت آنها استفاده شده، دارای قیمت بیشتری می‌باشند. مرسوم‌ترین نوع این چوب، رزوود برزیلی می‌باشد، هرچند نمونه‌هایی نیز در ماداگاسکار و آسیا تولید می‌شوند. برخی از افراد در مورد نحوه‌ی تولید این چوب و ایجاد خطر جنگلزدایی نگرانی‌هایی را دارند (تقریبا تمام گونه‌های رزوود جزو گیاهان محافظت شده قلمداد می‌شوند) و سعی می‌کنند که از چوب‌های دیگری به عنوان جایگزین استفاده کنند.

همچنین رزوود برای بسیاری از افراد حساسیت‌زاست، خصوصا هنگامی که فرد در طولانی مدت در معرض خاک‌اره‌های این چوب باشد. اگر قصد کار با رزوود را دارید، جهت کاهش احتمال ایجاد حساسیت، از ماسک و دستکش مناسب استفاده نمایید.

کاج نوئل

درخت کاج نوئل  چوب درخت کاج نوئل

نام انگلیسی: Spruce

نام علمی: Picea

نوع چوب: نرم چوب

محل رویش: نواحی معتدل شمالی و نواحی تایگا

کاج نوئل درختی همیشه سبز و عضوی از دسته‌ی نرم‌چوب‌ها می‌باشد و الوار آن به وفور در چوب‌بری‌ها یافت می‌شود. استفاده‌ی اصلی این چوب در ساخت و ساز است.

چوب کاج نوئل به رنگ روشن بوده و ممکن است بعضا با نام عمومی چوب سفید به فروش برسد. طرح بافت این چوب مستقیم و ریز می‌باشد.

اگر کاج نوئل تا پایان سن بلوغ خود رشد کند، چوب آن ویژگی‌های آکوستیک مطلوبی را کسب می‌کند و بنابراین در ساخت بدنه‌ی پیانو، انواع گیتار و سایر سازهای زهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در گذشته از چوب کاج نوئل در ساخت هواپیماها و قایق‌ها نیز استفاده می‌شده است. در ساخت نخستین هواپیمای برادران رایت، از این چوب استفاده شده بود. اما چوب کاج نوئل در مقابل تغییرات آب و هوا زیاد مقاوم نبوده و تغغیر حجم میدهد، بنابراین امروزه در ساخت هواپیماها و قایق‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

دیدگاه‌ها ۰

*
*