انواع چوب و کاربرد آن قسمت چهارم

درخت افرا

درخت افرا  چوب درخت افرا

نام انگلیسی: Maple

نام علمی: Acer pseudoplatanus

نوع چوب: سخت چوب

محل رویش: آسیا، اروپا، شمال آفریقا، آمریکای شمالی

سخت‌چوبی است بسیار زیبا و در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمایان بودن طرح بافت طبیعی چوب مد نظر است. میزان عمده‌ای از چوب افرا در جنگل‌های تجدیدپذیر آمریکای شمالی تولید می‌شود.

گونه‌های مختلفی از درخت افرا وجود دارند. به هنگام خرید این چوب، با دو نوع اصلی روبرو هستید. چوب افرای نرم و سخت. چوب افرای سخت معمولا از درختان قندی، و چوب افرای نرم از درختان افرای قرمز تولید می‌شود. چوب افرای قرمز (نرم) برای نجاری مناسب‌تر است، زیرا به دلیل نرم‌تر بودن بافت، کار کردن با آن آسان‌تر است.

برش و فرم دادن چوب افرای قندی (نوعی از درخت افرا که از آن در تولید شیره‌ی قندی افرا استفاده می‌شود) معمولا دشوارتر است. به دلیل آنکه بافت این چوب سختی بیشتری دارد، برای تولید کف‌پوش‌های چوبی انتخاب مناسبی به شمار می‌آید و در برابر رفت و آمد اشخاص، خط و خش و وزن مبلمان مقاومت بیشتر را از خود نشان می‌دهد.

ام دی اف

ام دی اف

نام انگلیسی: MDF: Medium Density Fiberboard

نوع چوب: چوب صنعتی

تخته‌ی فیبری با تراکم متوسط، یا به اختصار ام دی اف، نوعی از چوب‌های صنعتی به شمار می‌رود. این محصول شباهت‌هایی با تخته فشاری داشته اما چگالی و تراکم بافت آن کمتر است. همین موضوع سبب می‌شود که کاربرد گسترده‌تری نسبت به تخته‌فشاری داشته باشد. برای مثال، ام دی اف قابلیت آکوستیک و عایق‌بندی بهتری دارد و بنابراین در مواردی که نیاز به چنین ویژگی‌هایی باشد (مانند قسمت‌هایی از اسپیکرها)، از ام دی اف استفاده می‌شود.

به طور کلی، ام دی اف مناسب مصارف نجاری نمی‌باشد. زیرا کارکردن با آن دشوار است و برخی افراد در مورد مواد شیمیایی بکار رفته در ساختار آن (از جمله فرمالدهید) نسبت به آن نگرانی‌هایی را دارند.

آشنایی با ام دی اف و دانستن ویژگی‌های آن می‌تواند شما را در تصمیم‌گیری‌ها یاری کند، اما بهتر است تا جایی که می‌توانید از کاربرد آن خودداری نمایید.

درخت بلوط

درخت بلوط  چوب درخت بلوط

نام انگلیسی: Oak

نام علمی: Quercus

نوع چوب: سخت چوب

محل رویش: نیمکره شمالی

چوب بلوط نوعی سخت‌چوب است و احتمالا یکی از پرطرفدارترین نوع چوب‌ها به شمار می‌رود. استادکاران علاقه‌ی زیادی به کار با چوب بلوط دارند، خصوصا در ساخت مبلمان لوکس و یا لوازم موروثی خانوادگی، زیرا محصولات ساخته شده با این چوب، تا چندین نسل ماندگاری خواهند داشت.

بلوط قرمز و بلوط سفید دو گونه‌ی اصلی از این چوب هستند. بلوط قرمز همان طور که از نامش پیداست، دارای زمینه‌ی رنگی قرمزتری بوده و به راحتی در چوب بری‌ها یافت می‌شود. همچنین چوب بلوط قرمز کمی از بلوط سفید نرم‌تر می‌باشد و بنابراین کار با آن آسان‌تر است.

چوب بلوط سفیدی دارای سختی بسیار بالایی می‌باشد و از این رو در ساخت کف‌پوش‌های چوبی گزینه مناسبی به شمار می‌رود. همچنین این چوب در برابر پوسیدگی مقاومت خوبی دارد و با استفاده از روکش‌های محافظتی مناسب، می‌توان از آن در فضای بیرون استفاده کرد.

یکی از نکات مهمی که در مورد کار با چوب بلوط باید بدانید آن است که این چوب باید کاملا با محیط و هوای محل کار شما وفق داده شود. زیرا چوب بلوط تحت تاثیر تغییرات رطوبت و دما، دچار تورم یا تغییر حجم می‌شود، بنابراین باید به این موضوع دقت کنید، خصوصا در ساخت کف‌پوش‌ها یا بشکه‌های چوبی که قرار است مایعات در آنها نگهداری شود.

چوب بلوط انواع پوشش‌ها و رنگ‌ها را به راحتی می‌پذیرد. هرچند استادکاران بر این عقیده هستند که بافت طبیعی و زیبای چوب بلوط را نباید با رنگ‌ها و پوشش‌های غیر شفاف پنهان نمود، چرا که اگر قصد رنگ‌آمیزی محصول نهایی را دارید، با قیمتی بسیار ارزان‌تر می‌توانید چوب‌های مقاوم و مشابهی را خریداری کنید. پس بهتر است بر روی سطح چوب بلوط تنها از یک لایه روغنی شفاف استفاده کنید.

تخته OSB

تخته OSB

نام انگلیسی: OSB: Oriented Strand Board

نوع چوب: چوب صنعتی

تخته OSB نوعی فرآورده چوب صنعتی می‌باشد و گاها به عنوان جایگزینی برای تخته چندلایه از آن استفاده می‌شود. این محصول با استفاده از تراشه‌های چوبی و انواع چسب و رزین، و سپس با گذر از یک فرآیند گرمایی تولید می‌شود.

تخته‌های OSB همانند سایر چوب‌های صنعتی، دارای اندازه و ضخامت ثابتی می‌باشند. بر روی سطح این تخته‌ها می‌توان از انواع رنگ‌ها استفاده نمود، اما باید دقت شود که اثر تراشه‌های چوبی حتی پس از رنگ‌آمیزی نیز قابل مشاهده می‌باشد.

این فرآورده معمولا از قیمت پایین‌تری نسبت به تخته‌های چندلایی برخوردار هستند. به همین دلیل اخیرا به وفور در ساخت و ساز از آن استفاده می‌شود.

همچنین تخته‌های OSB به همراه روکش‌های چوبی در تولید مبلمان ارزان قیمت و لمینیت شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این موارد تنها قسمت‌هایی که مقطع برش قابل مشاهده باشد، می‌توان متوجه شد که از OSB استفاده شده است. هرچند مبلمانی که به این روش ساخته می‌شوند، دارای قیمت پایین‌تری هستند، اما مطمئنا کیفیت آنها نیز پایین‌تر می‌باشد. تنها یک ضربه با چکش می‌تواند سبب جدا شدن اجزای این لوازم بی کیفیت شود. به همین دلیل معمولا نجارها برای ساخت مبلمان و وسایل منزل از این چوب‌ها استفاده نکرده و چوب طبیعی را ترجیح می‌دهند.

از این تخته‌ها نباید در فضای باز استفاده نمود، زیرا در مقابله با شرایط مختلف آب و هوایی، با آسانی و به سرعت دچار آسیب دیدگی خواهد شد.

کاج

درخت کاج  چوب درخت کاج

نام انگلیسی: Pine

نام علمی: Pinus

نوع چوب: نرم چوب

محل رویش: نیمکره شمالی

چوب درخت کاج یکی از نرم‌چوب‌های بسیار متداول است که جزو چوب‌های اقتصادی و بادوام به شمار می‌آید. ازین رو در پروژه‌های مختلف کاربرد زیادی دارد.

درخت کاج معمولا به سرعت تا ارتفاع زیادی رشد می‌کند و در جنگل‌های تجدید پذیر پرورش داده می‌شود، یعنی همواره تعداد درختانی کاشته می‌شوند از آنهایی که بریده شده‌‌اند بیشتر است.

گونه‌های مختلف از درخت کاج در دسترس هستند. کاج زرد جنوبی، همان‌طور که از نامش پیداست چوبی به رنگ متمایل به زرد دارد. گونه‌های دیگری مانند کاج سفید و کاج قندی معمولا دارای چوب‌های بی‌رنگ و سفید هستند.

چوب کاج هر نوع پوشش و رنگی را می‌پذیرد. اما پیش از استفاده‌ی هر نوع رنگ یا پوشش، باید سطح چوب را به خوبی آماده کنید.

بیشتر گونه‌های چوب کاج برای استفاده در محیط‌های سرپوشیده مناسب هستند. مگر آنکه این چوب طی فرآیندهای خاصی برای استفاده در فضای باز مقاوم‌سازی شده باشد.

تخته چندلایه

تخته چند لایه

نام انگلیسی: Plywood

نوع چوب: چوب صنعتی

تخته چندلایه نوعی چوب صنعتی است که با استفاده از چسباندن لایه‌های نازک چوبی و تحت فشار قرار دادن آنها ساخته می‌شود. تخته چندلایه با انواع روکش‌های چوبی تولید می‌شود، و معمولا به صورت “یکرو” می‌باشد (یعنی دارای “پشت” و “رو” است). لازم به ذکر است که تخته چندلایه سابقا با نام تخته‌ی سه لایی در ایران شناخته می‌شد، اما به دلیل تولید انواع آن با تعداد لایه های بیشتر، عنوان تخته چندلایه مناسب تر می‌باشد.

تخته چندلایه در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. متداول‌ترین ضخامت‌ها عبارتند از: یک چهارم اینچ، نیم اینچ و سه چهارم اینچ. تخته چندلایه ممکن است از سخت‌چوب‌ها، نر‌چوب‌ها یا چوب درختان استوایی ساخته شود. موارد استفاده‌ی هر کدام به صورت زیر است:

کاربردهای تخته چندلایه ساخته شده از نرم‌چوب‌ها:

  • ساخت کف، دیوار و سقف خانه‌هابی چوبی
  • پنل‌های ضد باد
  • برخی قسمت‌های داخل اتاق خودروها
  • انواع جعبه‌ها و بسته‌بندی‌ها
  • ساخت انواع حصار

کاربردهای تخته چندلایه ساخته شده از سخت‌چوب‌ها:

  • ساخت کف، دیواره و سقف محفظه‌ی بار در ماشین‌آلات مخصوص حمل بار و مسافر
  • سطح داخلی کانتینرها
  • کف‌سازی ساختمان‌ها و تاسیسات صنعتی که دائما تحت فشار بالایی می‌باشد
  • در ساختار پره‌ی توربین‌های بادی
  • ساخت اسپیکرهای گران‌قیمت
  • وسایل زمین بازی کودکان
  • لوازم چوبی منازل
  • تابلوهای تبلیغاتی
  • تجهیزات ورزشی
دیدگاه‌ها ۰

*
*