انواع چوب و کاربرد آن قست ششم

درخت ساج

درخت ساج  اسلب درخت ساج

نام انگلیسی: Teak

نام علمی: Tectona grandis

نوع چوب: سخت چوب

محل رویش: بنگلادش، هند، اندونزی، مالزی، میانمار، تایلند، سریلانکا، برخی نواحی آفریقا و کارائیب

چوب ساج از دسته‌ی سخ‌چوب‌ها بوده و یکی دیگر از انواع چوب‌های خاص و کمیاب می‌باشد. این درخت بومی جنگل‌های بارانی آسیا است. چرخه‌ی رشد این گیاه بسیار طولانی بوده و به طور میانگین هر درخت به ۶۰ سال زمان نیاز دارد تا به حد کافی رشد کرده و چوب آن قابل استفاده باشد. هرچند امروزه جنگل‌های تجدید پذیر بیشتری از سال‌های پیش ایجاد شده‌اند، اما به دلیل چرخه‌ی طولانی مدت رشد درخت ساج، قیمت چوب آن بسیار بالا می‌باشد.

در گذشته چوب ساج یکی از گزینه‌های مورد علاقه‌ی نجاران برای ساخت قایق‌ها بوده است و هنوز هم در میان این صنعتگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. همچنین در ساختن مبلمان و سایر وسایل چوبی گران قیمتی که در فضای آزاد مورد استفاده قرار می‌گیرند، از چوب ساج استفاده می‌شود.

چوب ساج به طور طبیعی دارای سطحی روغنی می‌باشد و بنابراین چسب‌کاری، رنگ‌آمیزی و استفاده از سایر پوشش‌ها بر روی آن دشوار است. همچنین این چوب از سختی بالایی برخوردار بوده و بنابراین هنگام کار با آن دائما باید تیغه‌ی ابزارآلات خود را تیز و یا تعویض نمایید.

چوب ساج دارای رایحه‌ای بسیار خاص و خاکی است. برخی افراد نسبت به روغن‌های طبیعی موجود در این چوب حساسیت دارند، بنابراین لازم است در ساخت وسایلی که دائما با سطح پوست یا مواد غذایی در تماس هستند، از این چوب استفاده نشود. همچنین به هنگام کار با چوب ساج بهتر است که از دستکش و ماسک مناسب استفاده کنید تا احتمال ایجاد حساسیت در شما به حداقل برسد. اگر بدن شما نسبت به این چوب عکس‌العمل‌های آلرژیک نشان می‌دهد، می‌توانید از سایر چوب‌هایی که حساسیت‌زا نیستند استفاده کنید.

درخت گردو

نام انگلیسی: Walnut

نام علمی: Juglans regia

نوع چوب: سخت چوب

محل رویش: نواحی معتدل نیمکره شمالی

چوب درخت گردو از دسته‌ی سخت‌چوب‌ها بوده و مشخصه‌ی اصلی آن رنگ متمایز و زیبای قهوه‌ای تیره می‌باشد. این چوب معمولا گران قیمت است و در هر چوب‌بری یافت نمی‌شود، اما از آنجایی که ظاهر بسیار زیبایی دارد، می‌توانید از آن در ساخت پروژه‌های خاص استفاده کنید.

چوب گردو بسیار مستحکم ولی در عین حال کار کردن با آن آسان می‌باشد. می‌توان در ساخت کف‌پوش‌های چوبی از چوب گردو استفاده نمود، اما برخی افراد ترجیح می‌دهند که برای این منظور از چوب‌هایی مانند بلوط سفید یا افرا استفاده کرده و سپس با استفاده از پوشش‌های روغنی مناسب، به ظاهری مشابه با چوب گردو دست یابند، زیرا چوب‌های بلوط و افرا اندکی نسبت به چوب گردو مقاوم‌تر هستند.

چوب گردو بافت زیبایی داشته که به راحتی قابلیت پرداخت و محافظت با پوشش‌های روغنی را داراست. بسیاری از افراد ترجیح میدهند که این چوب را به خاطر زیبایی طبیعی‌اش در ساخت پیکره‌های چوبی یا قطعات تزئینی مبلمان به کار ببرند. کابینت‌های از جنس این چوب نیز بسیار پرطرفدار می‌باشند، هرچند می‌توان از چوب‌های ارزان قیمت‌تر در ساخت کابینت استفاده نمود و سپس با استفاده از پوشش‌های مختلف به ظاهری مشابه با چوب گردو دست یافت.

شاید برایتان جالب باشد که چوب گردو در تزئینات داخلی اتومبیل‌های گران قیمت و قسمت‌های چوبی اسلحه‌ها نیز به کار می‌رود زیرا بافت چوب گردو بسیار متراکم و مستحکم بوده و بنابراین توانایی مقاومت در برابر شرایط مختلف را داراست.

همچنین می‌توان از چوب گردو در ساختن انواع گیتار و ویلن نیز استفاده نمود. هرچند که چوب گردو جزو سخت‌چوب‌های گران قیمت محسوب می‌شود، اما به هر حال برای ساخت آلات موسیقی در مقایسه با برخی دیگر از چوب‌های خاص و کمیاب، این چوب توجیه اقتصادی بیشتری دارد.

گور چوب

نام انگلیسی: Zebrawood

نام علمی: Astronium graveolens

نوع چوب: سخت چوب

محل رویش: آفریقا، آمریکای مرکزی، آسیا

یکی دیگر از سخت‌چوب‌های خاص و گران‌قیمت است، و به طور کلی به چوب گروهی از درختان گفته می‌شود که طرح بافت آن دارای راه راه‌های تیره رنگ (دلیل نام گذاری آن شباهت به پوست گورخر است) می‌باشد. انواع گورچوب در نواحی مرکزی آفریقا و آمریکای مرکزی رشد می‌کنند.

ویژگی اصلی آن وجود خط‌های متعدد و تیره رنگ در طرح بافت چوب است. استفاده اصلی آن در ساخت مبلمان لوکس و سایر لوازم چوبی گران قیمت می‌باشد. این چوب بسیار مستحکم و دارای وزن بالاست و در نتیجه کار کردن با آن کمی مشکل است.

در گذشته، گور چوب غالبا در ساخت وسایل لوکس و زینتی بکار می‌رفته است. با دلیل داشتن بافتی مستحکم و منسجم، برای ساخت تزئینات داخلی خودروهای گران قیمت، اسلحه‌ها و به طور کلی مواردی که تحمل شوک و لرزش زیاد مد نظر است ، بسیار مناسب می‌باشد.

امروزه اکثرا به صورت روکش‌های چوبی و قسمت‌های کوچک‌تر تزئینی از آن استفاده می‌شود. همانند سایر چوب‌های کمیاب، در مورد گور چوب نیز نگرانی‌های زیست محیطی وجود دارد، پس اگر شما به این موضوع اهمیت می‌دهید، باید از سایر گونه‌های سخت‌چوب‌ها استفاده کنید.

برای هر هدفی، یک چوب مناسب وجود دارد

حال که به طور خلاصه، انواع متداول چوب‌ها را بررسی کردیم و ویژگی‌های و کاربرد آن‌ها را توضیح دادیم، می‌توانید با دید بازتری نسبت به انتخاب چوب مناسب خود اقدام نمایید.

اگر قصد ساخت وسیله‌ای برای استفاده در فضای آزاد و یا در محیط سرپوشیده را دارید، از یک قفسه‌ی کتاب ساده گرفته تا یک اثر هنری، چوب یا چوب‌هایی مناسب هدف شما در دسترس می‌باشند، پس با دانستن ویژگی‌های آنها، به راحتی گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید

دیدگاه‌ها ۰

*
*