اندازه استاندارد تخت خواب چقدر است؟

اندازه استاندارد تخت خواب چقدر است؟

خواب مفید، یکی از مهم‌ترین پارامتر‌های سلامتی در انسان است. هر فرد تقریبا ۶ الی ۸ ساعت از شبانه روز خود را به خواب اختصاص می‌دهد. برای داشتن خوابی مفید و آرام، ابتدا باید بستری راحت داشته باشید. اولین معیار برای تشخیص تخت خواب مناسب، استاندارد بودن اندازه تخت خواب است. اندازه استاندارد تخت خواب در کشور‌های مختلف متغیر می‌باشد. این تفاوت دلایل زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها میزان تزیینات روی قاب تخت خواب و اندازه تشک است. رایج‌ترین شکل تخت خواب، مستطیل شکل می‌باشد اما امروزه تخت خواب‌های دایره شکل نیز در بازار رواج یافته که طرفداران خاص خود را دارد.

اندازه استاندارد تخت خواب

اهمیت تخت خواب برای خواب مناسب

امروزه اغلب خانواده‌‌ها با مشکل کمبود فضا در منازل روبرو هستند. از همین رو سعی می‌کنند تا از تخت خواب‌های کوچک و غیر استاندارد استفاده کنند. غافل از اینکه استفاده از این تخت‌ها اغلب ضربات جبران ناپذیری به سلامتی آ‌ن‌ها وارد می‌کند. البته از نظر زیبایی‌شناسی نیز استفاده از تخت‌ خواب‌های نامناسب نتیجه‌ای جز بی‌نظمی، در منازل ندارد. مهم‌ترین مسئله‌ای که بیش از هر چیز باید به آن توجه کرد داشتن احساس راحتی است و کوچک بودن اندازه تخت خواب، حس بدی را در فرد ایجاد می‌کند و نتیجه‌ای جز بی‌خوابی و شروع روز‌های کسل کننده ندارد.

اهمیت ارتفاع استاندارد تخت خواب

براساس آموزه‌های کارشناسان فنگ‌شویی ارتفاع تخت خواب شما تاثیر بسزایی در آرامش شما هنگام خواب دارد. کارشناسان این علم معتقدند که برای خوابی آرام باید انرژی چی بتواند در اطراف تخت خواب شما جریان داشته باشد. به همین دلیل این کارشناسان، استفاده از تخت خواب‌هایی که ارتفاع کمی دارند یا تخت هایی که زیر آن از کشو استفاده شده است را توصیه نمی‌کنند. از نظر زیبایی‌شناسی نیز ارتفاع تخت اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال اگر سقف اتاق شما بلند است بهتر است از تخت‌های بلند استفاده کنید. البته در دکوراسیون‌های امروزی از تخت‌های با ارتفاع پایین استفاده می‌کنند.

اندازه استاندارد تخت خواب

سایز استاندارد تخت خواب

در این بخش از این مطلب، قصد داریم اطلاعاتی راجع به اندازه استاندارد تخت خواب به شما ارائه کنیم و بگوییم هر یک از سایز‌های مختلف تخت خواب، برای کدامیک از گرو‌ه‌های سنی مناسب است.

قبل از پرداختن به اندازه‌ استاندارد و مناسب تخت خواب بهتر است بدانید که در واقع سایزهای ذکر شده در اینجا، اندازه تشک می‌‌باشد و اندازه کلی تخت خواب به میزان تزئینات به کار برده شده در تخت‌ها بستگی دارد.

کوچکترین سایز تخت خواب مختص نوزادان و کودکان است. در رابطه با ویژگی های سرویس خواب های کودکان  بایستگی بگوییم که سایز استاندارد تخت خواب نوزادان بستگی به سن و قد آن‌ها دارد. اندازه استاندارد تخت خواب کودک دارای ۱۴۰ سانتی‌متر طول و ۶۰ سانتی‌متر عرض و ۳۵ سانتی‌متر ارتفاع از زمین می‌باشد.

اندازه استاندارد تخت خواب

اندازه استاندارد تخت خواب

تخت خواب یک نفره

تخت خواب‌های یک نفره دارای سایز‌های متفاوتی‌اند که طول همگی آن‌ها ۲۰۰ سانتی‌متر و عرض‌های ۹۰، ۱۰۰، ۱۲۰ و ۱۴۰ می‌باشد. اما سایز استاندارد در تخت خواب‌های یک نفره، طول دو متر، عرض ۹۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۳۵ سانتی‌متر است. نکته مهمی که درباره سایز تخت‌های یک نفره باید مد نظر قرار دهید جثه افراد می‌باشد. به عنوان مثال تخت استاندارد یک نفره، مناسب فردی با اندام متوسط است.

اندازه تخت خواب یک و نیم نفره (دو قلو)

از ویژگی‌های که باید در هنگام انتخاب تخت خواب به آن توجه کنید نحوه استفاده از تخت خواب است. به عنوان مثال اگر هدف شما از خرید تخت خواب، استفاده شما و فرزندتان می‌باشد، باید از تخت‌های با عرض ۱۴۰ استفاده کنید. گروه دیگری که می‌توانند از این تخت‌ها استفاده کنند افراد قد بلند هستند. این دسته از تخت خواب، اصطلاحا دو قلو نیز نامیده می‌شود. اندازه استاندارد تخت‌‌های یک و نیم نفره ۱۴۰ × ۲۰۰ سانتی‌متر است.

اندازه استاندارد تخت خواب

تخت خواب دو نفره

یکی نکات مهم در خرید تختخواب دو نفره توجه به اندازه آن است. یک تخت خواب استاندارد دو نفره ۲۰۰ سانتی‌متر طول و ۱۶۰ یا ۱۸۰ سانتی‌متر عرض دارد. امروزه عرض‌های متفاوت تخت‌ خواب دو نفره، تحت عنوان کینگ (King) و کویین (Queen) به فروش می‌رسد.

اندازه استاندارد تخت خواب

تخت خواب دو نفره کوئین (Queen)

سایز استاندارد تخت خواب‌های کویین، دارای ۱۶۰ سانتی‌متر عرض ، ۲۰۰ سانتی‌متر طول و ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر ارتفاع می‌باشد. این تخت علاوه بر اینکه فضای کافی به هر فرد اختصاص می‌دهد فضای کمتری را نیز اشغال می‌کند. از این رو تخت خواب‌های کوئین، جزء پرطرفدارترین تخت‌های دو نفره می‌باشد.

اندازه استاندارد تخت خواب

تخت خواب دو نفره کینگ (King)

تخت خواب کینگ بیشترین فضا را به هر فرد اختصاص می‌دهد. از همین رو بزرگترین سایز تخت‌‌های دو نفره محسوب می‌شود. طبیعتا برای استفاده از این تخت باید اتاق بزرگی را در اختیار داشته باشید. یک تخت خواب استاندارد کینگ، ۱۸۰ سانتی‌متر عرض، ۲۰۰ سانتی‌متر طول و ۴۵ الی ۵۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. استفاده از تخت خواب‌های کینگ، برای سه دسته از افراد ضروری است:

۱. برای افرادی که جثه بزرگی دارند.

۲. زوج‌هایی که در هنگام خواب، کودکشان را در کنار خود می‌خوابانند.

۳. افرادی که در هنگام خواب زیاد غلت می‌زنند.

اندازه استاندارد تخت خواب

تخت خواب‌ دو نفره سوپر کینگ (Super king)

تخت خواب سوپر کینگ، بزرگترین سایز تخت خواب محسوب می‌شود. این تخت خواب برای افراد درشت هیکل مناسب است. در واقع این تخت فضای کافی برای استراحت چهار نفر را خواهد داشت. تخت‌های سوپر کینگ برای خانواده‌هایی با دو فرزند نیز مناسب می‌باشد. شکل این تخت خواب مربع است سایز استاندارد در تخت خواب‌های سوپر کینگ دارای ۲۰۰ سانتی‌متر طول و ۲۰۰ سانتی‌متر عرض می‌باشد.

اندازه استاندارد تخت خواب

اندازه استاندارد و مناسب انواع تخت خواب را به طور خلاصه در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

  • تخت خواب کودکان: ۶۰ × ۱۴۰ سانتی‌متر
  • تخت خواب یک نفره: ۹۰ × ۲۰۰ سانتی‌متر
  • تخت خواب یک و نیم نفره: ۱۴۰ × ۲۰۰ سانتی‌متر
  • تخت خواب کویین :  ۱۶۰ × ۲۰۰ سانتی‌متر
  • تخت خواب کینگ : ۱۸۰× ۲۰۰ سانتی‌متر
  • تخت خواب سوپر کینگ : ۲۰۰ × ۲۰۰ سانتی‌متر
  • تخت‌ خواب‌های دو نفره دایره‌ای: به قطر ۲۱۵ سانتی‌متر
دیدگاه‌ها ۰

*
*